انواع روش های یادگیری چیست و مناسب‌ ترین روش کدام است؟

تاریخ ارسال : 1401/03/04

دانش آموزان یک کلاس از نظر قدرت تفکر، تحلیل مسائل، سرعت یادگیری و ... با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. در نتیجه بهترین روش یادگیری برای هر دانش آموز به صورت جداگانه تعریف می‌شود.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که بهترین روش برای یادگیری مطالب درسی چیست؟ به عبارتی با کدام روش می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن، مطالب درسی را به دانش آموزان آموخت؟ 

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما هرگز نمی‌توانید دو نفر را پیدا کنید که از نظر ظاهری و شخصیتی کاملا یکسان باشند. حتی دوقلوهای همسان که ظاهرشان شبیه به یکدیگر است، از لحاظ رفتاری و شخصیتی با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا صرفا یک روش یادگیری برای همه دانش آموزان جواب ندهد!

دانش آموزان یک کلاس از نظر قدرت تفکر، تحلیل مسائل، سرعت یادگیری و ... با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. در نتیجه بهترین روش یادگیری برای هر دانش آموز به صورت جداگانه تعریف می‌شود.

شناخت انواع روش های یادگیری به معلم کمک می‌کند تا ترکیبی از همه آنها را در کلاس درس پیاده کند. این شیوه ترکیبی باعث یادگیری بهتر و سریع‌تر دانش آموزان می‌شود و مطالب را در ذهن آنها ماندگارتر می‌کند.

استفاده از انواع روش های یادگیری در آموزش مجازی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا فضای کلاس آنلاین به گونه‌ایست که دانش آموزان را مجذوب یادگیری و گوش دادن نمی‌کند.

اگر با انواع روشهای یادگیری آشنا باشید و در تدریس آنلاین کمی خلاقیت و ابتکار به خرج دهید، دانش آموزان با جان و دل به مطالب شما گوش می‌دهند و حتی خیلی بهتر آنها را یاد می‌گیرند.

برای برگزاری کلاس آنلاین و مدیریت آموزش مجازی می‌توانید یک نرم افزار مدرسه خوب و کاربردی نصب کنید تا راهنمای کامل شما در کل سال تحصیلی باشد.

 

معرفی انواع روش های یادگیری:

 

  1. یادگیری بصری

دانش آموزان بصری از طریق دیدن، مطالب جدید را می‌آموزند و به حافظه می‌سپارند.

 

  1. یادگیری شنیداری

این شیوه یادگیری مختص دانش آموزانی است که از طریق شنیدن می‌توانند مطالب را بیاموزند و تجزیه و تحلیل کنند.

 

  1. یادگیری نوشتاری

در این سبک یادگیری نوشتن، خواندن و به طور کلی روی کاغذ آوردن مطالب، بهترین روش آموختن به دانش آموز است.

 

  1. یادگیری حرکتی

دانش آموزان این گروه با انجام فعالیت‌های فیزیکی و حرکتی می‌توانند مطالب جدید را بیاموزند. این افراد همان بچه‌هایی‌اند که همیشه در حال باز کردن پیچ و مهره اسباب بازی‌هایشان هستند و اغلب انرژی زیاد و فعالیت بالایی دارند.

 

چگونه روش‌های مختلف یادگیری را با هم ترکیب و در آموزش استفاده کنیم؟

یک شیوه بسیار خوب برای ترکیب انواع روش‌های یادگیری، استفاده از هرم یادگیری است.  

این هرم انواع روش‌های یادگیری را معرفی می‌کند و به شما می‌گوید که روی هر روش تا چه اندازه باید انرژی و وقت بگذارید. به عبارتی مشخص می‌کند که ارزش و اعتبار هر روش در یادگیری دانش آموزان چقدر است.

پس اگر بر اساس هرم یادگیری عمل کنید، در واقع شیوه‌های مختلف یادگیری را با هم ترکیب کرده‌اید. برای آنکه نتیجه بهتری بگیرید، می‌توانید شیوه یادگیری معکوس را نیز چاشنی آموزش خود کنید. امروزه مشخص شده که این شیوه به یادگیری بهتر و بازدهی بیشتر دانش آموزان کمک بسیار زیادی می‌کند.

نرم افزار مدرسه

دایاموز یک نرم افزار مدرسه همه کاره هست.

دایاموز دایاموز

نویسنده

2

مقاله

1401/02/27

تاریخ ایجاد